Kes Bunuh Morais: Empat Tertuduh Berasal Dari Kulim - VIDEO


KUALA LUMPUR: Empat daripada lapan tertuduh yang didakwa menculik dan membunuh Timbalan Pendakwa Raya Anthony Kevin Morais berasal dari daerah sama iaitu Kulim di Kedah. Enam tertuduh didakwa membunuh manakala dua lagi bersubahat melakukan kesalahan tersebut. Kesemua tertuduh menghadapi pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan.

Kelihatan dalam keadaan tidak terurus, Pakar Patologi, Kolonel Dr R Kunaseegaran, 52, didakwa di Mahkamah Majistret di sini kerana bersubahat melakukan kesalahan tersebut.Pelajar kolej, S. Nimalan, 22, S. Ravi Chandaran, 44, G. Gunasekaran, 47, R. Dinishwaran, 23, M. Vishwanath, 25 dan A. Thinesh Kumar, 22, didakwa di atas pertuduhan membunuh di mahkamah yang sama. Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara pukul 7 pagi dan 9 malam dari Jalan Dutamas Raya, Sentul ke No 1, Jalan USJ1/6D, Subang Jaya pada 4 September lalu.

Di Mahkamah Majistret Petaling Jaya, seorang lagi tertuduh Murugan Arujalan, 44, yang bekerja sebagai mekanik turut didakwa atas pertuduhan bersubahat melakukan kesalahan yang sama. Beliau didakwa melakukan kesalahan itu di No 20, Desa Mentari dekat sini antara 9.30 pagi dan 8 malam pada hari yang sama. Berdasarkan kertas pertuduhan, alamat terakhir pengawal keselamatan, Viswanath adala di Taman Desa Karangan, Sungai Karangan dekat Kulim manakala Dinishwaran pula di Batu Pekaka Estate dekat Kuala Ketil tidak jauh dari Kulim manakala Nimalan dan Thinesh juga berasal dari Kulim.

Sumber polis berkata walaupun keempat-empat tertutup bukan dari satu kumpulan tetapi mereka dari daerah yang sama. Kesemua tertuduh mengangguk faham selepas pertuduhan dibacakan kepada mereka. Tiada pengakuan direkodkan. Pasukan pendakwaan terdiri daripada Timbalan Pendakwa Raya Datuk Abdul Razak, Manoj Kurup dan Mohd Dusuki Mokhtar memohon kes tersebut disebut semula pada November selepas mempertimbangkan sedikit masa diperlukan untuk menyediakan laporan kimia dan hasil bedah siasat.

Hakim Siti Radziah Kamarudin menetapkan 30 November depan untuk sebutan kes. Datuk N. Sivananthan dan Datuk Geethan Ram Vincent mewakili Dr Kunaseegaran manakala M. Manoharan mewakili Dinishwaran. Tertuduh lain tidak diwakili peguam. Morais dilaporkan hilang pada 4 September dan kali terakhir dilihat meninggalkan pangsapurinya di Menara Duta di sini untuk ke Putrajaya menaiki kereta Proton Perdana dengan nombor pendaftaran WA6264Q.

Mayat Morais, 55, ditemui dalam tong dram berisi konkrit di Persiaran Subang Mewah, Subang Jaya, dekat sini, pada 16 September lepas. Keputusan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) yang dikeluarkan mengesahkan mayat yang ditemukan di dalam tong dram bersimen itu adalah mendiang Morais, LAPOR MSTAR ONLINE

Previous
Next Post »
Thanks for your comment