Panduan Cara Rawat Resdung Dengan Kulit Kayu Setong

Panduan Cara Rawat Resdung Secara Berkesan Dengan Kulit Kayu Setong. Resdung merupakan satu penyakit yang mampu memberi kesan terhadap batasan aktiviti, bau pernafasan seseorang. Dibawah merupakan salah satu cara  untuk merawat resdung menggunakan Kulit Kayu Setong:

Gambar Kulit Kayu Setong
Kulit Kayu Setong

Kulit Kayu Setong Dan Resdung

1.Kulit Kayu Setong
2. Batu Asah
3. Cotton Bud
4.Cotton Face
5. Baldi

Cara Rawat Resdung Dengan Kulit Kayu Setong

1. Sediakan sekeping kulit kayu setong. ( Yang selebihnya sila simpan terlebih dahulu, kerana sekeping kulit kayu setong mampu bertahan sehingga 3 hingga 4 bulan )

2. Rendam sekurang-kurangnya 30 minit. Ini bertujuan untuk melembutkan kulit kayu setong semasa proses mengasah yang akan dilakukan.

3. Sedikan batu asah atau lesung batu yang akan digunakan bagi mengasah kulit setong. ( Pastikan basuh terlebih dahulu sebelum menggunakan batu tersebut bagi tujuan kebersihan ).

4. Balut Cotton bud dengan sedikit cotton face agar lebih tebal..mudah utk pati melekat byk pada cotton bud tersebut seterusnya utk sampai ke dalam rongga hidung.

Khasiat Kulit Kayu Setong

6. Masukkan sebelah kanan dahulu sehingga ke pangkal tulang hidung. picit hidung anda dan seut perlahan-lahan.

7. Dalam 10 hingga15 minit, akan keluar cecair pekat pekat melalui hidung. Cecair tersebut merupakan lendir-lendir resdung yang lama terkumpul di dalam hidung pesakit resdung yang memberi kesan terhadap pernafasan , bau mulut seseorang. 

8. Ulang rawatan ini setiap hari agar lendir yang terkumpul berkurangan dan seterusnya sembuh.

Semoga sedikit sebanyak perkongsian Khasiat Kulit Kayu Setong Terhadap Resdung mampu membantu anda. Jika anda merasakan maklumat tentang Kelebihan Kulit Kayu Setong ini berguna kepada yang lain, bantu kami sebarkan dengan klik pada simbol g+1 dibawah atau sebarkan dilaman laman sosial milik anda. Terima Kasih atas kerjasama anda dalam menyebarkan.

>> Kelebihan dan Khasiat Pokok Telinga Kera
Previous
Next Post »
Thanks for your comment